Зміст:

Марка Leatherman з’явилась на ринку у 1983 році. Зараз товари цього бренду продаються більше, ніж у 80 країнах світу. Ви можете вибрати одну з тридцяти актуальних моделей, а ті, що вже не випускаються, стають предметом колекціонування. З чого все починалося, як розвивалась первинна ідея Тіма Лезермана, яку модель вибрати для щоденного ношення, а що – для екстремальних пригод, які напрямки зараз розробляють інженери компанії – всі цим питанням буде присвячено серію статей на нашому сайті. А почнемо з головного – з історії створення першого мультитулу компанії, яка невдовзі стала всесвітньо відомою.

 

Як народилася ідея створення мультитула

Тім Лезерман (Timothy S. Leatherman) народився у 1948 році у місті Портленд, столиці штату Орегон, США. Вищу освіту здобував за спеціальністю інженера-механіка в університеті штату Орегон, котрий закінчив у 1970 році. Там же, у 1969 році, він познайомився зі своєю майбутньою дружиною Чо (Chau Leatherman). Вона приїхала з В’єтнаму і навчалась за програмою студентського обміну. Молоде подружжя у 1973 році відразу після весілля поїхали на батьківщину Чо, де прожили два роки. Згадуючи ті часи, Тім розповідає про свої враження. Найбільше його здивували водії мотоциклів, моторолерів і тук-туків – місцевого різновиду таксі. Коли машина ламалася і не могла далі їхати, водій просто при дорозі ремонтував свій транспортний засіб, користуючись мінімальним набором інструментів і після цього мав можливість продовжувати рух. Тіма зацікавив такий експрес-ремонт, адже він все-таки дипломований інженер та ще і механік! Придивляючись до роботи місцевих водіїв мототранспорту, він багато чому навчився і опанував прості прийоми обслуговування двигунів. Ці знання знадобились Тіму досить скоро. У 1975 році він з дружиною вирішив трошки поподорожувати Європою, побачити світ поки молоді. Розраховували жити в дешевих готелях, а між містами переміщатися за допомогою авто-стопу. Невдовзі з’ясувалось, що авто-стоп у Європі не дуже популярний і простіше купити якийсь автомобіль. На вулицях Амстердаму їм трапився Fiat 600 з табличкою «Продається». Цей автомобіль мав тільки дві переваги – вартість всього у триста доларів та симпатичний номерний знак.

Тім Лезерман – засновник компанії Leatherman

В питаннях експлуатації та технічного стану переваг не було. Вже на перших кілометрах майбутній винахідник зіткнувся з необхідністю ремонтувати свого «залізного коня» у в’єтнамському стилі, тобто – при дорозі. Набір наявних інструментів не радував різноманітністю – пара накидних ключів і бойскаутський ніж, який так і називався – Boy Scout Knife. Останній міг похвалитися наявністю власне леза та декількох варіантів викруток. Тім згадує, що в роботі йому постійно не вистачало плоскогубців, якими можна було б щось відкрутити чи затиснути. Саме тоді і з’явилась перша думка про об’єднання в одному пристрої набору з ножа бойскаутів та власне плоскогубців. А ще це все мало бути невеликим та компактним, щоб бути весь час під рукою, замінюючи цілу скриньку повноформатних інструментів. З цією ідеєю, яка на той час перебувала ще у зародковому стані, Тім і повернувся додому в США.

 

Від ідеї до виробу – трирічний шлях впертого винахідника

Далі починається типова американська «гаражна» історія. Нагадаємо, що з таких «домашніх гаражів» у США вийшов перший літак братів Райт, перший автомобіль Форд та перший мотоцикл Харлей-Девідсон. Працюючи інженером на основному місці роботи, Тім ледь не щовечора спускався у свою міні-майстерню, де вперто продовжував розробляти креслення майбутнього першого мультитулу Лезерман. Далі почався процес втілення задуманого у металі. Коли результати випробувань задовольнили Лезермана, він подав документи на отримання патенту, який і був оформлений у 1980 році на виріб під назвою «Pocket Multiple Tool». Власне сам прототип Лезерман називав інакше – Mr.Crunch. Навіть зберіглося домашнє відео, де він за столом під час якоїсь вечірки каже гостям – познайомтесь, це містер Кранч, у нього є плоскогубці, ніж, напилок та викрутки і збирається він у таку компактну скриньку.

 

Перші кроки до тріумфу

Приблизно в цей же час до Тіма долучився його університетський товариш Стів Берлінер (Steve Berliner), котрий запропонував свою допомогу у просуванні нового продукту. Початкова ідея полягала в тому, що отриманий патент варто продати якомусь виробникові ножів і отримувати свої відсотки. Колеги запропонували винахід Тіма багатьом компаніям, котрі виробляли ножі, і не тільки у Портленді, але всюди отримували відмову. Основна мотивація була така – «це не ніж, це інструмент». Тоді напарники почали звертатися до фірм, котрі виробляють інструменти і там теж отримували негативну відповідь, бо «це не інструмент, це пристрій». Згадуючи ті часи, Лезерман говорить: «Іноді закрадалась думка, що це все марна витрата часу. Але я гнав її з голови. Вранці прокидався і знову брався до роботи». Разом зі Стівом вони вирішили – якщо ніхто не хоче робити мультиінструменти, то вони будуть виготовляти їх самостійно. А продавати стануть розповсюджуючи поштою свій надрукований невеликим накладом каталог. Йшов 1983 рік. За виробничу базу слугувала майстерня зведеного брата Тіма, в якій знайшлося не тільки необхідне спорядження, а і декілька металообробних станків. Продажі йшли мляво. Справжній прорив стався навесні того ж року. Компанія Cabela’s зацікавилась виробом, котрий на той момент отримав назву Pocket Survival Tool або скорочено PST. Вона розмістила замовлення на 500 мультитулів на суму у 12 000 доларів. Це дало такий довгожданий і необхідний поштовх. Натхнені перспективами, напарники поставили собі за мету у перший рік виробництва досягнути цифри у 4000 виробів. Але на кінець року було випущено 30 000 Лезерманів. З цього моменту почався розквіт цієї торгової марки і її тріумфальний похід до слави.

 

Сучасність та перспективи

Станом на зараз на заводі Leatherman працюють близько 400 робітників, ще приблизно 100 осіб персоналу займаються питаннями логістики, маркетингу, дизайну, технологій, перспективних розробок та їх впровадження у виробництво. Щоденно виготовляється близько 14 000 виробів, кожен з яких потребує майже 200 операцій. Фабрика має сучасне обладнання, тут працюють багато роботизованих станків, але остаточна збірка завжди проводиться вручну. Річний випуск складає близько двох мільйонів мультитулів, а обсяг продажів у грошовому вираженні впритул підходить до планки у сто мільйонів доларів. З приходом у команду Бена Рівери (Ben Rivera) у 1995 році були запущені в тираж моделі, які стали гіпер-популярними. Мова йде в першу чергу про Wave, Charge, Surge та Skeletool. Зараз компанія з Портленду випускає близько тридцяти моделей портативних інструментів і аксесуарів для мультитулів - чохлів, змінних біт та їх наборів, запасних частин. І це все продається майже у 90 країнах світу. Знайшлося місце і для назви Crunch – цей спеціалізований і трошки дивний інструмент випускається з 1999 року. Ще один крок вперед було зроблено за безпосередньої участі Адама Лезербі (Adam Lazerby), котрий очолив розробку і впровадження у виробництво чотирьох продуктів під загальною назвою Free. Окремий підрозділ, котрий отримав назву Leatherman Garage відповідальний за випуск спеціальних модифікацій, обмежених серій та кастомних виробів. Його керівник – Андро Пурномохаді (Andro Purnomohadi). Саме тут розроблено нову реінкарнацію Mr.Crunch і вона випускається в невеликих кількостях. У 2010 році мультитули Leatherman журналом Time були внесені до списку 100 винаходів, котрі у період з 1923 року мали великий вплив на розвиток людства. До офісу компанії часто надходять листи з подякою за якість та ергономіку продукції. Немало і задокументованих випадків, коли мультитули реально рятували людям життя. Компанія Тіма Лезермана впевнено стоїть на лідерських позиціях, щоразу пропонуючи покупцям надійні та корисні пристрої. А починалося все з автомобіля Fiat 600, котрий часто ламався але мав «щасливий» номерний знак 93-39 HG.